یاسور - نگین اشکورات (گیلان)

معرفی روستای یاسور (سعید عینی پور)

یاسور - نگین اشکورات (گیلان)

معرفی روستای یاسور (سعید عینی پور)

نگاهی به تقسیم بندی سرزمین اشکور ایران و راهکاری برای خدمت رسانی موثر به مردم آن:


یکی از اهداف تقسیم بندی مناطق کشور اعم از دهستان، بخش، شهرستان و استان به منظور سهولت اداره آن، تامین امنیت و بهبود اوضاع اجتماعی و اقتصادی است.


 

این تقسیم بندی گاه بر مبنای تاریخ و فرهنگ، اوضاع جغرافیایی، جمعیت و گاه بر حسب ملاحظات سیاسی و وجود افراد ذینفوذ برای دست یابی به اهداف خاص ( بویژه در دوره معاصر ) صورت می گیرد.

بنابراین هیچ وقت تقسیم بندی مناطق، ثابت و بدون تغییر نبوده، بلکه در هر دوره و زمان دستخوش تغییرات می گردد.

از طرفی یکی از شاخص های تقسیم بندی تاریخ، فرهنگ و… بوده، ولی بدلایل آنچه که پیشتر بیان گردید، مبنای آن ثابت و غیر قابل تغییر نیست.

در این راستا مناطق سرزمین اشکور هم که از قدیم الایام در منطقه کوهستانی شمال البرز و در قسمت شرق منطقه دیلمان تعریف شده بود، بر همین اساس در تقسیم بندی کلی و اولیه، اشکور شامل دو منطقه: اشکور سفلی و اشکور علیا از شهرستان های قدیم رودسر و تنکابن مشخص شده بود. اما این تقسیم بندی بعد از ایجاد شهرستان های املش، سیاهکل، رامسر و حتی تشکیل دهستان های جدید از جمله دهستان سمام، کجید، پیرکوه، شوئیل تغییرات چشمگیری در جابجایی تعدادی از روستاها و الحاق آن به شهرستان های دیگر از جمله شهرستان املش و سیاهکل بوجود آمد.

معهذا بر اساس مستندات، مطالعات میدانی و محیطی، آثار تاریخی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و حتی اقلیم جغرافیایی و محصولات کشاورزی، سرزمین اشکور در امتداد سلسله کوه های البرز قرار دارد و از جنوبی ترین نقطه شهرستان های رودسر و املش آغاز تا جنوبی ترین نقطه شهرستان رامسر ادامه دارد. محدوده اشکور از جنوب به قزوین از مغرب به سیاهکل، لنگرود و رودبار الموت و از شرق به بخش کوهستانی شهرستان تنکابن و از شمال به دامنه های کوهستانی رحیم آباد، املش و رامسر متصل است.

 (جستجو در تلگرام @yasooor)

عضویت در کانال یاسور نگین اشکورات                  https://t.me/yasooor 

دل نوشته های شیرین :

          

محمد رحمانپور:

من یکی ازاهالی یاسور ساکن در رامسر هستم . وقتی در کانال خوب شما مناظر زیبای وطنم یاسور را می بینم خاطرات دوران بچگی برام تدایی میشه هم غمگین میشم وهم شاد ازمدیر کانال نهایت تشکر وهمچنین ازپسرعموی خوبم جناب آقای فردین که زحمت می کشند ومناظر زیبای وطنمان یاسور را تهیه می کنند تشکر ویژه دارم امیدوارم باهمت مردم خوب یاسور یاسور همیشه سربلند آباد باشد. 


 (جستجو در تلگرام @yasooor)

عضویت در کانال یاسور نگین اشکورات                  https://t.me/yasooor 

دل نوشته های شیرین

مصطفی:

سلام خدمت همه اعضای محترم گروه


برای تهیه مستند از زندگینامه هنرمند فقید استاد موسی موسی پور یاسوری در حال جمع آوری اسناد و خاطرات ، یاداشت ، دست نوشته ، عکس های مرحوم هستم . چنانچه اگر شخصی از دوران زندگی مرحوم اسنادی دارد.  لطفا به این آدرس تلگرام  ارسال فرماید . با تشکر

@meysammoosapour 




 (جستجو در تلگرام @yasooor)

عضویت در کانال یاسور نگین اشکورات                  https://t.me/yasooor