یاسور - نگین اشکورات (گیلان)

معرفی روستای یاسور (سعید عینی پور)

یاسور - نگین اشکورات (گیلان)

معرفی روستای یاسور (سعید عینی پور)

باچشمهای شسته به اشکورنگاه کنیم

قلل مرتفع ودرّه های عمیق این دیار باعث شده است تا همیشه از هوائی لطیف وپاک بهره مند باشد.وجود جنگلهای زیاد ومراتع وباغات با محصولات متنوع ازاشکور محیطی مستعد برای زیستن ساخته است. اگر ازبا لابه اشکور نگاه کنیم مانند نگین درخشانی است که دردامنه های شمالی البرز گسترده شده است.استعداد وافر کشاورزی ودامداری منطقه زبانزد عام وخاص است.بدلیل وسعت زیاد اشکورات، میتواند خیل عظیمی از جمعیت را درخود جای دهد.اما............

 دربعضی از مناطق روستائی در همین بخش زیبای اشکور،بدلیل عدم وجود راه ماشین روی مناسب مردم به ناچار از دیار خود می کوچند شاید بتوانند لقمه نانی هر چند به سختی برای خود تدارک ببینند.

روستا استعداد تولید در همه زمینه های کشاورزی ودام داری را دارا میباشد.ولی نبود راه مناسب دست روستائی را جهت برنامه ریزی پویا ودراز مدت برای تولید می بندد.

روستاهائی را که من میشناسم وآنجاهارا از نزدیک دیده ام،یک درد مشترک وعمده دارند.همه آنها از داشتن راه مواصلاتی استاندارد بی بهره هستند.همین نقیصه باعث بسیاری از مهاجرت های کور به شهرهای دور ونزدیک میشود.مهاجرتی که در خیلی از مواقع سر انجام خوشی برای مهاجر ندارد.

درحال حاضر تعدادزیادی از جوانان روستاهای مختلف اشکورات در شهرهای دورونزدیک زندگی میکنند که اگر میشد بخشی کوچک وفقط بخشی کوچک ازسرمایه گذاریهای شهری را در روستاها سرمایه گذاری میکردیم بطور قطع ویقین ،بسیاری ازاین جوانان رغبتی برای حضور درشهر هارا نداشتند.

ساخت جاده که از بدیهی ترین کارهای زیر بنائی در هر کشوری است،در روستاهاکمتر به آن اهمیت داده شده است.مناطق کوهستانی اشکورات که مستعد هر نوع تولیدی میباشد،اینک بدلیل فقر راه ودیگر امکانات زیستی به سرعت متروکه میشود. روستاه ها خالی از سکنه  میگردند ومردم به سرعت میکوچند.

باید اندیشه ای فراگیر کرد.باید چاره ای اندیشید تا این سرزمین برای نسلهای بعد قابل سکونت وزندگی باشد. همه امکانات طبیعی برای زندگی آرام در روستا وجود دارد.آب وزمین وهوای پاک به وفور یافت میشود.تنها همّت والائی میطلبد که امکانات دیگری که حاصل دست وتلاش انسان است به روستاها منتقل گردد.روستائی توقّع چندانی ندارد.امّا اگر از حد اقّل لوازم زندگی محروم باشد چه راه دیگری برایش میماند جز اینکه جلای وطن کند وخود را آواره سرزمینهای دیگری کند که هیچ انس والفتی به آنجا ندارد.

نظرات 3 + ارسال نظر
کانون یاد یاران لامشکن سه‌شنبه 9 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 17:48 http://velayat-lamshekan.blogfa.com/

سلام

نوشته های جالبی بود ما هم سعی کردیم تاحدودی به دردهای اشکور بپردازیم

منتظر نگاه گرم اشکوری های عزیز

موسی پور سه‌شنبه 29 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 19:28 http://meysammoosapour.blogfa.com

سلام

تشکر از این کار فرهنگی و زیبای شما

من هم از یاسور هستم ولی مقیم تهران

باز هم تشکر به خاطر کار بسیار خوب شما در ادامه راه کوشا باشید .

سلام
شما لطف دارید
خوشحال میشم تو این زمینه بهم کمک کنین
مطالب و عکسی اگه دارین برام میل کنین
به امید فردایی بهتر

حبیب جمعه 11 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 21:14 http://www.artooon.ir



بابا ایول

خوشم اومد داری اینکاره میشی

حالا میشه مارو ببرید اونجا رو نشونمون بدید

باید جاهای قشنگی داشته باشه

لطف داری
مرسی
اما هنوز جا داریم تا به شما برسیم .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد